RadioElektryka@Poczta.Fm

Tel: +48 572-147-631

Gg: 10335254

SERWIS ELEKTRONICZNY - RADIOELEKTRYKA SOSNOWIEC POLSKA

NIEZALEŻNA DZIAŁALNOŚĆ BADAWCZO - NAUKOWA KLIKNIJ NA OPIS DOKUMENTU

WWW.RADIOELEKTRYKA.GLT.PL WWW.RADIOELEKTRYKA.PRV.PL

 

LPG propan-butan, gazol – mieszanina propanu i butanu, używana jako gaz, ale przechowywana w pojemnikach pod ciśnieniem w postaci ciekłej. Należy do najbardziej wszechstronnych źródeł energii. Stosowany jest głównie jako: paliwo silnikowe – autogaz LPG uzyskiwany jest jako produkt uboczny przy rafinacji ropy naftowej i ze złóż gazu ziemnego. PN-EN 589 „Paliwa do pojazdów samochodowych. LPG.
LPG w temperaturze pokojowej przy normalnym ciśnieniu ma postać gazu. Ulega on skropleniu w temperaturze pokojowej gdy ciśnienie wynosi od 2.2 do 4 atm. Do butli jest pompowany przy ciśnieniu rzędu 6 atm. Butle, w których się go przechowuje i transportuje, napełnia się zwykle do 80% lub 85% objętości, aby uniknąć rozerwania butli przez rozszerzającą się przy zmianie temperatury ciecz.
Podstawowym zadaniem świecy zapłonowej jest zrealizowanie we wnętrzu komory spalania wyładowania elektrycznego o wymaganym charakterze. Do podstawowych parametrów tego wyładowania należą napięcie szczytowe oraz energia iskry. Wyładowanie występuje pomiędzy elektrodą centralną, a jedną bądź kilkoma elektrodami bocznymi świecy. Do wywołania tego zjawiska niezbędne jest wystąpienie pewnej minimalnej wartości napięcia wtórnego. Wartość tego napięcia zależna jest od odległości między elektrodami świecy, medium przez które przeskakuje iskra, ciśnienia oraz kształtu elektrod. Aby doprowadzić do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze, ilość ciepła dostarczonego do ładunku musi być dostatecznie duża, aby zainicjować proces spalania w objętości na tyle duży, aby płomień zaczął się samorzutnie rozwijać. Intensywne zawirowania ładunku w cylindrze silnika utrudniają zapłon mieszanki oraz w skrajnych przypadkach doprowadzają do wygaszenia płomienia. Aby zapłon mieszanki był prawidłowy świeca zapłonowa powinna posiadać odpowiednią charakterystykę cieplną.
Świeca niklowa.

Świeca irydowa.
Charakterystykę tę określają dwie wartości temperatury: temperatura samooczyszczania się oraz temperatura samozapłonu. Pierwsza wartość jest to minimalna temperatura, poniżej której nie zachodzi proces samooczyszczania się świecy, co prowadzi do jej mostkowania. Po osiągnięciu tej temperatury następuje wypalenie z powierzchni izolatora osiadłych zanieczyszczeń złożonych głównie z cięższych węglowodorów oraz sadzy. Substancje osadzające się na izolatorze zmniejszają jego rezystancję powierzchniową tworząc tzw. mostek przewodzący. Przekroczenie temperatury samozapłonu (850 °C) przez najbardziej wysunięte do komory spalania elementy świecy, powoduje samorzutne i niekontrolowane zapłony mieszanki. Prawidłowo skonstruowana i dobrana do silnika świeca zapłonowa powinna pracować od 500 °C do 850 °C w całym zakresie pracy silnika. Nową grupą produktów są świece zapłonowe przeznaczone do samochodów wyposażonych w instalacje zasilane gazem propan-butan.
Za zapłon mieszanki w komorze spalania odpowiedzialny jest, mimo zmiany zasilania, nadal ten sam układ zapłonowy wraz ze świecą zapłonową. Jej zadaniem jest wprowadzenie energii zapłonowej do komory spalania, gdzie iskra elektryczna wytworzona pomiędzy elektrodami zapoczątkowuje proces spalania mieszanki paliwa z powietrzem. Inne są jednak warunki zapłonu. Najważniejsze z punktu widzenia świecy zapłonowej to: większa do ok. 30% rezystancja mieszanki, utrudniająca przeskok iskry elektrycznej, oraz
wyższa średnia temperatura spalania. Świece zapłonowe dla zapłonu iskrowego silnika z paliwem gazowym posiadają swoją konstrukcję w sposób nadrzędny przyporządkowaną do pracy z paliwem gazowym, a w drugiej kolejności do pracy z paliwem benzynowym. Jej konstrukcja zapewnia właściwie dobrane parametry iskry oraz jej energię, gwarantującą każdorazowy zapłon mieszanki gazowo-powietrznej pomimo utrudnień spowodowanych paliwem gazowym. Szczególnie jest to ważne w okresie zimowym, gdzie wyraźnie dają się odczuć różnice w jakości paliwa gazowego lub nieodpowiednich proporcji propanu, butanu oraz heksanu. Aby zapewnić odpowiedni przeskok iskry i, co za tym idzie, właściwy zapłon mieszanki, świeca zapłonowa nie powinna być zabrudzona. Osadzanie się nagaru na świecy może powstawać na skutek np. zbyt krótkiej pracy silnika przy niskich temperaturach (silnik nie zdąży uzyskać optymalnej temperatury pracy) lub używania niskiej jakości paliwa. Duże znaczenie dla silnika ma długość gwintu świecy.

TECHNOLOGIA Iryd jest jednym z najtwardszych metali szlachetnych, jego temperatura topnienia wynosi 2450°C i jest ponad 1000°C wyższa od temperatury topnienia niklu, stosowanego na elektrody w zwykłych świecach zapłonowych. Jest też znacznie bardziej odporny na tzw. erozję iskrową.
Zastosowanie tego materiału wydłuża czas użytkowania świecy przynajmniej dwukrotnie i pozwala wykonać znacznie cieńsze elektrody, co z kolei zmniejsza zapotrzebowanie na prąd i poprawia rozchodzenie się frontu płomienia w komorze spalania.


click foto
Nie wchodząc w szczegóły techniczne - zalet z posiadania świec irydowych jest wiele, ale kluczowe są dwie: znacznie lepsze spalanie mieszanki oraz ponad dwukrotnie dłuższa żywotność świec zapłonowych. ŚWIECA IRYDOWA - JAK UZYSKUJE PRZEWAGĘ? W świecy irydowej na krawędziach izolatora następują wyładowania oczyszczające tę krawędź z nagaru. Dzięki temu nie „tracimy” iskry odpływającej przez nagar i izolator, a jej przeskok odbywa się tam, gdzie powinien, czyli pomiędzy elektrodami. W świecy standardowej temperatura, w której pojawia się zdolność samooczyszczania świecy, jest uzyskiwana dopiero po upływie niemal pół godziny pracy silnika. Silnik, w którym na świece nie oddziaływało zjawisko samooczyszczenia, uruchamia się dużo trudniej, a czasem uruchomienie jest wręcz niemożliwe (co łatwo zauważyć po kilku krótkotrwałych zimowych „przepaleniach” motocykla). Świeca irydowa, z racji znacznie wyższej temperatury topnienia irydu, jest bardziej odporna na spalanie stukowe w cylindrze.

 Efektywniej rozchodzący się płomień powoduje dokładniejsze spalanie mieszanki i większą czystość spalin. Według badań firmy NGK wymiana świec niklowych na irydowe może zwiększyć moc silnika nawet o 2%. JAKIE KORZYŚCI W PRAKTYCE OTRZYMUJE UŻYTKOWNIK? Świeca o dłuższej żywotności wymaga rzadszej wymiany. W wielu motocyklach dostęp do świec zapłonowych jest mocno ograniczony. Aby do nich dotrzeć, należy zdjąć zbiornik paliwa, airbox, a w niektórych pojazdach także owiewki lub chłodnicę. Wszystkie wymienione czynności znacznie zwiększają koszty serwisowe. Wymieniając świece rzadziej, unikamy części tych kosztów.

Żywotność przekłada się również na dłuższą bezawaryjność w trasie. Czy wyjeżdżając w ekstremalną podróż dookoła świata, wiodącą przez kraje w których tubylec na hasło „świeca zapłonowa” odpowie łamaną angielszczyzną „łooot”, chcielibyśmy rozkręcać pół motocykla albo tracić czas na grzebanie w silniku, mając wokół piękne widoki i napięte terminy? Serwis zabiera nam chwile, które w podróży można wykorzystać na coś znacznie ciekawszego. Za pomocą świec irydowych oszczędzamy czas i koszty serwisowe. Mamy też znacznie mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia awarii świecy zapłonowej. A dla osób korzystających z jednośladu głównie na krótkich dystansach (będących zabójstwem dla zwykłej świecy), świeca irydowa to większa szansa na sprawne uruchomienie silnika. Dodatkową wartością są czystsze spaliny i nieco lepsze osiągi silnika.

Iryd jest metalem często znajdowanym w obiektach kosmicznych, natomiast jego naturalna zawartość w skorupie ziemskiej jest bardzo niska. W przypadku irydu warto stwierdzić, że jest to srebrzystoszary metal zaliczany do grupy platynowców ciężkich. Ponadto posiada on dość małą reaktywność chemiczną. Jest z jednej strony bardzo kruchy, a z drugiej dość trwały. Ponadto okazuje się mało aktywny w temperaturze pokojowej. W reakcje różnego typu wchodzi dopiero po ogrzaniu i połączeniu z fluorem, chlorem, fosforem i siarką. Nie ulega natomiast rozpuszczeniu przy styczności z kwasami nieutleniającymi.
 

Rysunki 1,2-Izolator ma szarawy lub brązowawy nalot. Spalanie w normie (prawidłowe). Świeca o dobrze dobranej wartości cieplnej. 3,4-Świece zakopcone. Mieszanka paliwowo-powietrzna wytwarzana w układzie dolotowym, jest zbyt bogata lub świeca nie oczyszcza się samoczynnie, bo jej wartość cieplna jest zbyt niska.

5,6-Świece zaolejone. Silnik czterosuwowy wymaga remontu, gdyż olej przedostaje się przez pierścienie lub prowadnice zaworowe do komory spalania. Silnik dwusuwowy jest zasilany mieszanką zbyt bogatą w olej.

Test świecy przez radioelektryka-świeca irydowa uszkodziła się po przejechaniu 100 km.  Świeca niklowa AVINA (Stop niklowo-litowy charakteryzuje się wysoką żywotnością) nie uszkodziła się po przejechaniu 7000 km. Testowano na tym samym silniku. W świecy irydowej wypaliła się elektroda. Świeca niklowa została bez zmian.

AKUMULATOR ŻELOWY WM MOTOR YTX7A-BS 150X87X94MM 12V 7AH 90CCA
Silny i wytrzymały na niskie temperatury. Długi proces samo rozładowania.
Brak procesu zasiarczenia. Brak efektu pamięciowego.
 
Kanthal D (drut oporowy, drut grzejny) 0,5 mm Średnica: 0,5 mm Oporność: 6,901 Ohm/m Max. temperatura pracy ciągłej: ok. 1300 °C Ciężar: 1,42 g/m Pole przekroju: 0,196 mm2 Drut oporowy wykonany na bazie stopów żelaza, chromu i aluminium. Cechuje go odporność na korozję w tym także korozję tlenową (może być stosowany w środowisku atmosfer ochronnych), stałe właściwości elektryczne, niemagnetyczność, wysoka odporność temperaturowa.